Nathan Guijt is 14 jaar, woont al zijn hele leven in Leersum en zit in de derde klas van het Revius Lyceum in Doorn. Komt hij u bekend voor? Dat kan! Hij staat op de omslag van De Staat van het Onderwijs 2023. Wij spreken Nathan over zijn ervaringen op school en in het bijzonder over basisvaardigheden.
“Wiskunde is moeilijk, van economie leer je veel en van Nederlands ken ik de meeste theorie wel.”
Nathan fietst elke dag van zijn woonplaats in Leersum naar zijn school in Doorn. Hij is blij met zijn schoolkeuze. Nathan: “Het Revius Lyceum is een prima school. Het is een leukere school omdat het nieuw is. Je hebt hier weinig grijze muren en veel ramen. Die ramen kunnen ook afleiden trouwens. Dan is wat er buiten gebeurt interessanter.” De keuze voor het Revius Lyceum was snel gemaakt; zijn oudere broer gaat hier naar het vwo en hij kan samen fietsen met een vriendje van de basisschool.
Niet met 2 handen dribbelen
Nathan zit in 3 vwo (tweetalig) en heeft gekozen voor het profiel Economie en Maatschappij. Nathan: “Eigenlijk had ik niet veel keuze. Natuur en scheikunde is heel lastig. Scheikunde is dan ook mijn minst favoriete vak. En economie vind ik interessant want daar leer je heel veel van. Wat ik leuk vind om te leren? Gym is het leukste vak! Daar heb ik laatst geleerd dat je niet met 2 handen mag dribbelen. Ook beeldende vormgeving vind ik leuk, dat is een stuk minder stressen dan bijvoorbeeld wiskunde.”
“Nog geen idee wat ik wil worden. Dat zie ik in de bovenbouw wel.”
Lezen, komma’s en spelling
Wiskunde is dus stressen. En wat vind je van Nederlands? Nathan: “Bij Nederlands wordt er veel herhaald, dus nu ken ik de theorie goed. Dat is makkelijk voor de toets. Ik vraag me af of sommige dingen verouderd zijn. Heb je spelling bijvoorbeeld echt nodig? Andere dingen vind ik wel nuttig hoor. Het is bijvoorbeeld handig om te weten hoe je komma’s zet.”
“De wiskundeleraar blijft rustig en beantwoordt alle vragen.”
De beste uitleg
We vroegen door naar wiskunde: “Bij wiskunde leren we parabolen maken, grafieken, formules en gaat het over functies. Over functies, wortels en driehoeken heb ik vandaag een toets gehad. Ik sta niet al te hoog voor wiskunde dus ik moet hiervoor wel mijn best nog doen. Opletten in de les vind ik soms moeilijk. Gelukkig is er aan het einde van de les nog veel tijd (red. een half uur) om vragen te stellen. En de leraar wiskunde legt het beste uit; hij blijft rustig als je domme vragen stelt.” Op de vraag hoe een goede uitleg er verder uitziet, antwoordt Nathan: “De leraar neemt zelf initiatief om te checken of je alles snapt en beantwoordt alle vragen. De leraar is ook aardig, dus als ik iets echt niet snap dan vind ik het niet erg om langer te blijven om de extra uitleg te krijgen. Daarna moet het wel goedkomen.”